Het verband tussen aanbestedingen en Henny Huisman

“Er kan er maar één de winnaar zijn…”, een uitspraak waar ik vaak aan terug denk wanneer ik met een toekomstig opdrachtgever in gesprek ben. Mensen nemen contact met mij op om beter te worden in aanbestedingen en omdat men wil winnen. In het gesprek wordt vaak de uitspraak gedaan “tja, er kan er maar één de winnaar zijn, toch?” Deze uitspraak doet u en mij natuurlijk denken aan Henny Huisman. Ik geef Henny natuurlijk gelijk, maar deze uitspraak heeft wel een dubbele lading.

Waar een wedstrijd gespeeld wordt, kan maar één iemand winnen (al dan niet gevoed door de gunfactor). Het feit dat maar één iemand kan winnen, moet natuurlijk niet de reden zijn om een wedstrijd niet eens aan te gaan. Zo deed een ander icoon uit de Nederlandse geschiedenis de uitspraak “als je niet schiet, kan je ook niet scoren”.

Deze blog gaat niet over de lading van bekende uitspraken in de geschiedenis, deze blog gaat de acties die je onderneemt als je verliest. Hoe zorg je ervoor dat je niet opnieuw verliest?

Heeft u zich wel eens ingeschreven op een aanbesteding en deze verloren? Die ervaring kan negatieve gedachten bij u hebben gekweekt, waardoor u kunt denken dat het geen zin heeft om nog eens in te schrijven op een aanbesteding. Het helpt zeker niet wanneer u de feedback, die u heeft ontvangen van de aanbestedende dienst, niet kon duiden. Velen worstelen met feedback als:

  • “De aanbieding was niet SMART genoeg.”
  • “De aanbestedende dienst is van mening dat u geen (volledig) antwoord heeft gegeven op de gestelde vragen.”
  • Uw aanbod is niet onderscheidend genoeg.”

Alle commentaren komen in feite op hetzelfde neer; het is niet goed genoeg. Dit is frustrerend, aangezien u veel tijd in uw aanbieding heeft gestoken en u hier niks voor heeft teruggekregen.

U evalueert; heeft u wel voldoende tijd genomen om goede teksten te schrijven? Heeft u goed nagedacht over de wensen van de aanbestedende dienst?

In de gesprekken die ik voer komt ook vaak naar voren dat men door de waan van de dag geen prioriteit heeft gegeven aan de inschrijving. Zaken die vandaag aandacht vragen komen vaak bovenaan de prioriteitenlijst te staan, waarmee de inschrijving op een aanbesteding in het gedrang komt.

En zo zijn er meer redenen (of excuses?) waarom het niet lukt of waarom een opdracht niet wordt gewonnen. Maar wat is dan de manier om de kans op winst te vergroten en die éne winnaar te worden? Nou het antwoord is eigenlijk vrij simpel: aandacht en focus.

Aandacht + Focus = Toegevoegde waarde = Verhoogde Winkans.

Aandacht voor de dingen die belangrijk zijn, voor de eigenlijke behoefte van de opdrachtgever (ook wel: de vraag achter de vraag), aandacht voor wat men terug wil zien in de inschrijving (welke dingen zijn belangrijk?).

Focus op het plan. Welk doel heb je en hoe bereik je resultaat? Maak een planning, stel verduidelijkingsvragen, bedenk een inschrijvingsstrategie.

In de tijd dat ik bedrijven help bij het inschrijven op aanbestedingen heb ik geleerd dat de toegevoegde waarde in essentie de juiste combinatie van aandacht en focus is.

Heeft u niet de aandacht en de focus om in te schrijven op een aanbesteding, laat u dan helpen door mensen waarvan dit hun core business is. Wij (BidPro) helpen organisatie bij de inschrijving op aanbestedingen waardoor uw medewerkers zich kunnen focussen op de aandacht die de dagelijkse werkzaamheden van hen vraagt.

Wilt u meer weten over de inschrijving op aanbestedingen, de wijze waarop wij u daarin kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

Geplaatst in Blog.