"Er kan er maar één de winnaar zijn..." Deze uitspraak komt vaak bij me op wanneer ik met een toekomstig opdrachtgever in gesprek ben. Mensen benaderen mij omdat ze beter willen worden in aanbestedingen en willen winnen. Vaak wordt dan gezegd: "Tja, er kan er maar één de winnaar zijn, toch?" Deze uitspraak doet natuurlijk denken aan Henny Huisman. En hoewel ik Henny gelijk geef, heeft deze uitspraak een dubbele lading.
Waar een wedstrijd gespeeld wordt, kan maar één iemand winnen, vaak geholpen door de gunfactor. Maar het feit dat maar één iemand kan winnen, mag nooit de reden zijn om niet deel te nemen. Zoals een ander Nederlands icoon ooit zei: "Als je niet schiet, kan je ook niet scoren."
Deze blog gaat niet over beroemde uitspraken, maar over wat je doet na een verlies. Hoe zorg je ervoor dat je niet opnieuw verliest?
Heeft u zich wel eens ingeschreven op een aanbesteding en verloren? Deze ervaring kan leiden tot negatieve gedachten en het idee dat het geen zin heeft om opnieuw in te schrijven. Dit wordt zeker niet geholpen wanneer de feedback van de aanbestedende dienst onduidelijk is. Veel voorkomende feedback is:
Alle commentaren komen eigenlijk op hetzelfde neer: het was niet goed genoeg. Dit is frustrerend, zeker als u veel tijd in uw aanbieding heeft gestoken en er niets voor terugkrijgt.
Neem de tijd om te evalueren: Heeft u voldoende tijd genomen om goede teksten te schrijven? Heeft u goed nagedacht over de wensen van de aanbestedende dienst? Vaak komt naar voren dat men door de waan van de dag geen prioriteit heeft gegeven aan de inschrijving. Zaken die direct aandacht vragen, krijgen vaak voorrang, waardoor de inschrijving op een aanbesteding in het gedrang komt.
Er zijn meerdere redenen (of excuses?) waarom het niet lukt of waarom een opdracht niet wordt gewonnen. Maar wat is dan de manier om de kans op winst te vergroten en die ene winnaar te worden? Het antwoord is vrij simpel: aandacht en focus.
Aandacht + Focus = Toegevoegde waarde = Verhoogde winkans.
In onze tijd bij het helpen van bedrijven met het inschrijven op aanbestedingen hebben we geleerd dat de toegevoegde waarde in essentie de juiste combinatie van aandacht en focus is.
Heeft u niet de aandacht en focus om in te schrijven op een aanbesteding? Laat u dan helpen door experts waarvan dit de corebusiness is. Wij (BidPro) helpen organisaties bij het inschrijven op aanbestedingen, zodat uw medewerkers zich kunnen focussen op hun dagelijkse werkzaamheden. Neem contact met ons op.