Als zoon van een softwareontwikkelaar kreeg ik de interesse voor IT en innovaties al vroeg mee. Hoe zet je automatisering in om je werk makkelijker te maken? In mijn loopbaan groeide mijn interesse voor 'continue verbetering', wat leidde tot een opleiding tot proces- en kwaliteitsmanager. Hoe kun je organisaties continu verbeteren?
Mijn HRM-opleiding (toen nog Personeel & Arbeid) aan de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) hielp mij verbeteringen te vinden op het snijvlak van 'mens' en 'organisatie'. Hoe zet je mensen optimaal in om het bedrijf te optimaliseren, met de mens als kapitaal van de organisatie? Hoe richt je je organisatie in op wat klanten nodig hebben?
Ik hoor het je al denken, maar wat heeft dit nu met aanbestedingen te maken, dat is toch wat je nu doet? … Dat klopt! Vandaag de dag begeleid ik vanuit BidPro BV bedrijven bij inschrijvingen op aanbestedingen. Hoe sluit je zo goed mogelijk aan bij de wensen van de klant? Hoe zet je een onderscheidend verkoopverhaal zo op papier dat je ondernemers helpt overheidsopdrachten te winnen? Ofwel, hoe beantwoord je de vraag achter de vraag?
Vanuit mijn interesse voor IT en innovaties in organisaties volg ik de opkomst van AI op de voet. Hoe zet je Large Language Models (LLM’s) in om je werk makkelijker te maken? Ofwel, hoe gebruik ik vandaag de dag LLM’s in aanbestedingstrajecten? Je vraagt je misschien af wat LLM’s zijn. Daarmee bedoel ik generatieve AI, beter bekend als ChatGPT, Gemini of Copilot. Deze AI begrijpt en genereert tekst.
In deze blogtrilogie neem ik je mee in (1) de opkomst van AI in aanbestedingen, (2) de veelvoorkomende valkuilen en (3) hoe je AI als inschrijver op een aanbesteding inzet om je succeskans te vergroten.
In de afgelopen decennia heeft kunstmatige intelligentie (AI) een enorme impact gehad op tal van industrieën, en de wereld van aanbestedingen vormt hierop geen uitzondering. In de vroege jaren 2000 begon AI zijn intrede te doen in de bedrijfswereld, voornamelijk door data-analyse en machine learning. In aanbestedingen zagen we toen nog nauwelijks AI-gebruik.
De afgelopen 5 tot 10 jaar markeerden een periode van innovatie, met een duidelijke versnelling in de laatste jaren. AI-technologieën worden steeds verfijnder en toegankelijker. Waar bedrijven vijf jaar geleden begonnen te experimenteren met AI, maakt tegenwoordig bijna elke organisatie gebruik van AI-toepassingen. We zien een duidelijke opkomst van contentcreatie: het schrijven van teksten met gebruik van LLM's. Denk aan posts, blogs, marketing e-mails en nieuwsbrieven.
Nu AI-technologieën steeds geavanceerder worden, zien we meer organisaties die AI in aanbestedingen toepassen. AI verbetert aanbiedingsteksten en reduceert de tijd die nodig is om onderscheidende teksten te schrijven. AI kan snel informatie uit grote bestanden halen. Niet meer zoeken met control F, maar handige opdrachten aan ChatGPT geven om te vragen wat er in het document staat over een bepaald onderwerp. Of een samenvatting laten maken met de belangrijkste aspecten van een aanbesteding om een 'bid/no bid'-besluit te vergemakkelijken. Dit bespaart veel tijd bij grote aanbestedingsdocumenten.
AI wordt steeds meer mainstream. Schrijf je een tekst, dan gebruik je zonder schroom ChatGPT om jouw teksten te optimaliseren. De technologie is immers voor iedereen toegankelijk. Niet alleen grote bedrijven, maar ook kleine en middelgrote bedrijven profiteren van AI-gedreven oplossingen.
Het winnen van een aanbesteding lijkt hierdoor makkelijker geworden, maar vergis je niet. Jouw concurrenten maken ook gebruik van deze technologieën. Je moet dus creatief blijven om onderscheidend te zijn in jouw aanbieding en dienstverlening.
Waar gaat dat heen met deze wereld van aanbestedingen? We staan nu aan de vooravond van een nieuwe AI-revolutie in aanbestedingen. De toekomstige mogelijkheden lijken eindeloos, met veelbelovende ontwikkelingen zoals:
Zijn dit toekomstdromen? Nou, dat denk ik niet. Het lijkt eerder de praktijk van morgen. Eén ding is zeker: de rol van AI in aanbestedingen zal alleen maar groter worden. Dit brengt mooie kansen met zich mee, maar ook risico’s.
Deze blog is geschreven door Wouter van Eijk.
Wat je kunt verwachten in de volgende blogs
In de volgende 2 blogs van deze trilogie duiken we dieper in de veelvoorkomende valkuilen bij het gebruik van AI in aanbestedingen en hoe je AI als inschrijver kunt inzetten om je succeskans te vergroten. Blijf ons volgen voor meer inzichten en praktische tips!