Wendy kent de weg

‘Siri, breng mij naar…’ Wie de weg zoekt, vraagt het aan de mobiele spraakassistent. Schakelt Google Maps in of de TomTom. Raadpleegt een kaart of vraagt het desnoods aan een voorbijganger. In deze tijd hoeft niemand meer te verdwalen.

Social return verplichting?
Maar wat als u een aanbesteding hebt gewonnen en u hebt volgens het contract een social return verplichting? Waar of bij wie kunt u dan terecht als uw richtingsgevoel u in de steek laat of de benodigde kennis ontbreekt? En u zich afvraagt:

  • Waar start ik?
  • Welke regels gelden er?
  • Hoe voorkom ik een boete?
  • Wat kan ik onderweg zoal tegenkomen?
  • En eh… hoe reëel zijn die beren op de weg?  

En de belangrijkste vraag: wat levert het me op als ik veilig op mijn bestemming ben aangekomen. (Spoiler alert: heel veel!)

Met andere woorden: hoe zorgt u ervoor dat u voldoet aan de verplichtingen van een gewonnen tender, maar dat ook uw organisatie profiteert van de voordelen van social return?

Bel Wendy van BidPro
Wendy  kent de wegen op haar duimpje en helpt u graag met uw sroi-verplichting. Maar wie is ze en waarom kan juist zij u zo goed van dienst zijn?


Wendy stelt zich voor
Ik ben Wendy Ebing, specialist social return bij BidPro. Ik zie dagelijks met eigen ogen dat de verplichting prachtige kansen biedt. Aan kandidaten, maar ook aan organisaties. Er zijn regelingen, subsidies, proefplaatsingen. Noem maar op. De mogelijkheden om mooie initiatieven te ontplooien zijn legio.

Maar het feit dat social return wordt opgelegd, maakt het lastig en vertroebelt het zicht op de voordelen en kansen. Ondernemers houden niet van moeten. Daarbij komt dat er in Nederland geen algemeen geldend beleid is voor sroi-trajecten. In de aanbesteding staat wel een uitgebreide beschrijving van wat er van je wordt verwacht. Er zijn procedures, regels. En er zijn bouwblokken.

Maar de instructie ontbreekt. En dit is voor inschrijvers echt onbekend terrein. Ga er maar aanstaan. Verdiep je erin en word dan maar eens wijs uit die materie. Precies dat heb ik gedaan. Ik heb er echt (mijn) werk van gemaakt. En nu word ik blij van social return. Vanwege de prachtige resultaten.

Specialist social return
Ik heb een heel netwerk opgebouwd met werkgeverservicepunten (WSP’s) en UWV’s, en met projectleiders social return van de aanbestedende diensten. Ik heb me erin verdiept en ben kennis gaan vergaren. Heb veel gelezen, onder andere over de Participatiewet en alle mogelijke uitkeringen. In de afgelopen tijd heb ik veel gesproken met ondernemers en met kandidaten: mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Bij UWV’s en WSP’s heb ik workshops en presentaties gegeven. Ik heb leren werken met WIZZR, het sroi online registratie- en rapportagesysteem. Noem maar op.

De geheimen van een geslaagd traject
Over de geheimen vertel ik later meer. Dus blijf me volgen.
Ik kan u vast verklappen: zo ingewikkeld is het allemaal eigenlijk niet. Maar u moet wel de juiste stappen zetten. Ik neem u daarin mee. BidPro levert de juiste tools om een goed social-returnbeleid op te zetten in uw organisatie (lees meer over de diensten van BidPro). Staat dat eenmaal, dan gaat het vanzelf lopen. U kunt het daarna snel zelf en hebt mij niet meer nodig.

Mijn eigen verhaal
Ik ben zelf een voorbeeld van een geslaagd resultaat van een social return verplichting. Ook ik zat in de bijstand. En kijk waar ik nu sta!

Terug naar Nederland

Ik woonde 9 jaar lang in Turkije en had daar een goede baan. Toen mijn huwelijk stukliep kwam ik terug naar Nederland met drie jonge kinderen. Ik had niets meer en kreeg ook niets: geen woning, geen uitkering. Prima. Geen probleem. Ik vond een baan en ging gewoon weer werken.

Terug naar Nederland
In de bijstand

Toen werd ik ziek. Kanker. En ik had slechts een jaarcontract. Lang verhaal kort: ik belandde in de bijstand.

In de bijstand
Social return kandidaat

Na 2 jaar bijstand meldde zich een organisatie met een social returnverplichting en mijn casemanager introduceerde mij. Dat was het keerpunt. Ondertussen was ik genezen en ik kreeg de kans op me te richten op… social return. Dat heb ik dus gedaan. De rest is geschiedenis.

Social return kandidaat
Social return deskundige

En zo is het gekomen dat ik me heb kunnen ontwikkelen tot social return deskundige, maar dat ik tegelijk ervaringsdeskundige ben. Een unieke combinatie en een waardevolle aanvulling op alle verworven kennis.

Social return deskundige

Ervaringsdeskundige
Om die reden krijg ik ook kandidaten gemakkelijk mee: ‘Die snapt het.’  Ik weet als geen ander wat kandidaten nodig hebben en hoeveel je kunt bereiken met aandacht, begrip en wat geduld. Aandacht is daarbij wel het sleutelwoord. Aandacht voor het nemen van de juiste stappen en het opzetten van een goed social returnbeleid. Maar vooral: aandacht voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Drempelverlagend
Ik merk steeds weer dat het feit dat ik ervaringsdeskundige ben, drempelverlagend werkt. Ook voor de partijen met wie ik te maken heb in mijn werk, zoals opdrachtgevers, gemeenten, WSP’s. Mijn ervaringen komen me van pas bij mijn adviezen, in de begeleiding van opdrachtgevers en (of) kandidaten, bij het recruitment, in mijn trainingen en workshops.

Waarmee kan ik u helpen?
Hebt u een social return verplichting en kan ik of een van mijn collega’s van BidPro u helpen? Bijvoorbeeld met praktische adviezen, of met begeleiding bij de inrichting, implementatie en uitvoering? De begeleiding van kandidaten? Misschien hebt u interesse in een presentatie over social return voor uw organisatie. Of een workshop met concrete handvatten, do’s en don’ts, etcetera.

Neem dan contact met ons op. We horen graag uw verhaal en bespreken met u waarmee we u bij BidPro zoal van dienst kunnen zijn.

Neem contact met ons op