Meedoen aan een aanbesteding kun je zien als een complex project dat vraagt om een gestructureerde, procesmatige aanpak. Als processpecialist met ruime ervaring in aanbestedingen ken ik de impact van zo’n traject op mens en organisatie. Inschrijven op een aanbesteding, maar ook gegunde trajecten kunnen veel vragen van alle betrokkenen.
Ik weet wat er voor nodig is om maximaal kans te maken een aanbesteding te winnen. Vanuit mijn achtergrond in projectmanagement, procesinrichting en aanbestedingstrajecten weet ik wat er allemaal komt kijken bij zo'n traject. Waar de kansen liggen en hoe de valkuilen te mijden. Hoe de USP's (unique selling points) van organisaties vertaald worden in een onderscheidende aanbieding. Vanuit mijn ervaring weet ik ook hoe de organisatie het best ingericht kan worden op het gewonnen werkpakket.
Een belangrijke succesfactor in aanbestedingstrajecten is de samenwerking tussen sales en interne organisatie. In de ideale situatie belooft sales wat waargemaakt kan worden en maakt de interne organisatie vervolgens waar wat de klant is beloofd. In de praktijk gaat het daar nogal eens mis. Maar juist op het snijvlak van sales en interne organisatie ligt de naadloze aansluiting bij de uitvraag. Precies op het punt waar het erop aankomt. Want daar liggen de winkansen; weten wat uw organisatie kan waarmaken en waarin uw organisatie zich onderscheidt in de markt.
Bij BidPro hebben wij de expertises van sales en operations (de interne organisatie) samengebracht. Met deze krachtenbundeling zijn wij in staat om (MKB)-organisaties te helpen de kans op het winnen van aanbestedingen te vergroten.
Ons advies aan u is ons eigen devies:
Beloof wat je waar kunt maken, maak waar wat je hebt beloofd.